У Львові процвітає веломафія

08.10.2013 14:00
Мій друг боїться купувати велосипед. Справа в тому, що два попередні у нього вкрали. У Львові. Перший — посеред білого дня з-під магазину поблизу Привокзального ринку, куди він заскочив буквально на хвильку. Другий — з кладовки на сходовій клітці у багатоповерхівці, в якій він мешкає. Звернення в міліцію, звичайно, нічого не дало, а двоколісний для нього важив багато.

Як і для багатьох інших львів’ян.

З року в рік у медіа з’являються повідомлення про те, що у Львові крадіжки велосипедів набувають усе більших масштабів. На місцевих інтернет-форумах, де спілкуються велосипедисти, можна побачити десятки оголошень про викрадення, з детальним описом, фотографіями роверів.Крадуть як у місцевих, так і в туристів. У серпні 2012 року в пресі писали про зухвалу крадіжку двох дорогих велосипедів в учасника спортивної експедиції, донеччанина Володимира Дубровського. Поки той гуляв вечірнім Львовом, невідомі поцупили велосипеди з даху його автомобіля. Відеокамери зафіксували двох злодіїв, які, очевидно, працювали у групі: один знімав велосипеди з даху авто, а інший стояв на «шухері».

Потерпають від злодіїв і фірми, які надають велосипеди у прокат. У серпні, вже цього року, львівське представництво Veliki.ua не дорахувалось чотирьох велосипедів. «Вкрали за документами підробними або загубленими. Взяли на прокат — і не приїхали», — розповів представник велопрокату Володимир Лиховид. Фірма «попала» на 10 тис. грн.

Велопрокатчик переконаний, що діяли професіонали: «Просто так людина, якій встрелило в голову, таке би не зробила. Бо там і з документами треба побавитись, потім десь здати ті велосипеди». На його думку, час злодіїв-одинаків вже минув. Тепер крадіжки велосипедів поставлені на конвеєр: одні крадуть, інші переправляють подалі від місця злочину, треті, якщо треба, розбирають велосипед на запчастини, четверті продають. Причому в схемі можуть бути задіяні і легальні магазини. Інколи крадені велосипеди видають за привезені з Європи. Тобто це вже цілий бізнес.

І перспективи у цього бізнесу, здається, більш ніж райдужні. З подачі міського голови Андрія Садового у Львові обрано курс на те, щоб міщани пересідали з автомобілів на ровери. Прокладають велодоріжки, облаштовують велопарковки і веломийки. На сьогодні ровер є у 18,2% львів’ян, як засвідчило дослідження Інституту міста. Далі буде більше. А отже, у «велосипедної мафії» буде чим поживитись.Одночасно з крадіжками розвивається і такий специфічний вид шахрайства, коли зажуреному власнику викраденого велосипеда дзвонить нібито сам злодій і пропонує повернути ровер за винагороду. Насправді то ніякий не злодій, а аферист, один із тих, що «пасуться» на велофорумах, визбируючи інформацію про потенційних жертв. Заплатиш такому і не побачиш ні ровера, ні грошей.

Питання захисту майнових прав велосипедистів, окрім них самих, мало кого хвилює. Місцева влада киває у бік міліції. Лев Захарчишин, в.о. директора департаменту міжнародного співробітництва та туризму Львівської облдержадміністрації, на запитання «Як вберегти велотуристів у Львові від кражідок?», відповів, що навіть не знав, що така проблема існує.

«Добре, що ви це питання поставили. Моя думка, що цим, перш за все, повинні займатись правоохоронні органи. Можливо, спільно з велотуристами сісти, продумати умови щодо паркування цих засобів, охорони», — сказав він.

Міліція ж за справи, що стосуються крадіжок велосипедів, береться не надто охоче. Про це активно гомонять люди на форумах. А про поодинокі випадки, коли якийсь принциповий слідчий кидається у пошуки злодія, пишуть як про щось надзвичайне. Як про подвиг. От і Володимир Лиховид з Veliki.ua розповів, що подав заяву в міліцію ще в серпні, і з того часу отримує звідти лише формальне «Ми шукаємо».У міліції вважають проблему надуманою.

«Окрема статистика щодо крадіжок велосипедів у нас не ведеться. Щодо зведених даних по крадіжках, то казати, що їх кількість зросла, не можна. Велосипеди крадуть так само, як і інші речі», — розповіла інспектор відділу зв’язків з громадськістю ГУ МВС у Львівській області Людмила Дячок. Вона запевнила, що до крадіжок велосипедів правоохоронці ставляться так само відповідально, як і до інших злочинів. Усі заяви вносять в реєстр досудових розслідувань, шукають злодіїв, і коли врешті-решт знаходять, то на тих чекає відповідне покарання. Яке саме — прописано у статті 185 Кримінального кодексу України. За нею, злодію може «світити» аж до 5 років позбавлення волі.

У міліції й чути не хочуть ні про яку «велосипедну мафію». Відповідно, не бачать потреби вдаватись до якихось заходів, аби зруйнувати організовану мережу, про яку розповідають велосипедисти зі стажем.

«Ви напишіть, щоб власники велосипедів були пильними і не залишали свої транспортні засоби у неналежних місцях», — порадила інспектор.

Які ж тоді місця можна вважати належними? Велопарковки? Але і з них велосипеди успішно «тирять». Були випадки, що велосипеди зникали з парковки біля головного входу в міську раду. Не врятувало навіть те, що вона була під відеонаглядом.

А ось свіжий приклад. Вкрали вчора.

Словом, уже звично завдання з порятунку скинули на плечі тих, кого потрібно рятувати. Володимир Лиховид з власного досвіду розповів, що вберегти від злодіїв можуть лише дорогі якісні замки. Та навіть з ними ровер не варто залишати без догляду більш ніж на півгодини.

Є ще один варіант — просто не купувати велосипед. Нема велосипеда — нема хвилювання, що його вкрадуть. Але для кого в такому разі у Львові так натхненно прокладають велодоріжки, обшатовують велопарковки і веломийки?!

У жовтні велосипедний сезон закривається. Львів’яни знову сядуть на свої велики вже аж навесні. Тоді ж від зимової сплячки прокинуться і злодії, і все почнеться по новій. Якщо тільки до того часу компетентні органи не усвідомлять, що крадіжки велосипедів у Львові — це таки серйозна проблема, яку не можна ігнорувати.

Василь Скріба


ЗА ТЕМОЮ
КОМЕНТАРІ

Погода, Новости, загрузка...
Загрузка...
Погода, Новости, загрузка...
Завантаження...
RedTram
http://joxi.ru/82Q4PW8IjpQ3Lm